Huur De Loods

De Loods is ideaal als je graag doet van groot, groter, grootst! Wil je graag een kick-ass fuif organiseren, een giga birthdaybash of een schoolbal? Dan moet je in De Loods zijn.

Vanaf februari 2023 is er een nieuwe regeling van kracht in de Loods om overlast op de buitenruimte van het Douaneplein te voorkomen. Dit wil zeggen dat er vanaf nu een binnen-is-binnen principe wordt gehanteerd. Eens een bezoeker inkom heeft betaald kan hij de fuifzaal niet meer verlaten en zomaar terug binnenkomen. Wil je meer weten? lees hier verder. 

In 3 simpele stappen huur jij deze zaal.

Stap 1: Huurprijs

De prijs is afhankelijk van de categorie waarin je zit.

Categorie A Mechelse verenigingen aangesloten bij een door de stad erkende adviesraad; Mechelaars jonger dan of 30 jaar; Politieke partijen. Enkel evenementen met openbaar karakter
halve zaal hele zaal waarborg drankenlijst
190,24 316,68 250 verminderd tarief
opbouw/afbraak: 63,80/dag opbouw/afbraak: 126,44/dag    
 
Categorie B Mechelaars ouder dan 30 jaar; Niet ‐ Mechelaars; Enkel evenementen met openbaar karakter
halve zaal hele zaal waarborg drankenlijst
379,32 568,40 250 normaal tarief
opbouw/afbraak: gelijk aan dagtarief
Categorie C Evenementen met een niet openbaar karakter; Bedrijfsfeesten; Trouwfeesten; Familiefeesten
halve zaal hele zaal waarborg drankenlijst
1516,12 2273,60 500 normaal tarief
opbouw/afbraak: gelijk aan dagtarief       
       
 
Categorie D Het stadsbestuur; OCMW; Verzelfstandigde agentschappen van de stad Mechelen; Stedelijke adviesraden; Scholen gelegen op het grondgebeid van de stad binnen het kader van hun schoolse werking;
halve zaal hele zaal waarborg drankenlijst
gratis gratis gratis verminderd tarief

Stap 2: Kalender

Zijn jouw gewenste dagen nog vrij in onze kalender? Check hieronder de beschikbare data.


Stap 3: Vraag het aan.

Overtuigd dat De Loods de ideale ruimte is voor jouw event? Dan ben je nog 1 stap verwijderd van de toegang tot deze zaal.

Aanvraag huur De Loods

Na jouw aanvraag verwerken we die binnen de 10 werkdagen. 
Houd zeker rekening met de minimale aanvraagtermijn zoals omschreven in het reglement.

Opgelet, pas na onze bevestiging van de huuraanvraag wordt jouw datum in optie gezet en maken wij het contract aan.


Heb je nog vragen?

Dat kan!
Wij proberen hieronder al een antwoord te geven op de meest gestelde vragen.
Als je de zaal huurt, raden we je sowieso aan om het huurreglement en het huishoudelijk reglement na te lezen.

Welke extra kosten mag je niet vergeten?

  • Drank, al kan je daar zelf ook winst aan maken.
  • Security bij een openbaar event.
  • Schoonmaak – als je dat niet zelf wil doen.
    halve zaal - 395 euro (incl btw)
    hele zaal - 435 euro (incl btw)
  • Sabam: die moet je zelf aanvragen (halve zaal: 534m² - hele zaal: 800m²)
    Billijke vergoeding is door ons al aangevraagd.
  • Verzekering: burgerlijke aansprakelijkheid
  • Indien de bewakingsopdracht minder dan 20 werkdagen vooraf wordt geannuleerd mag de bewakingsdienstdienstverlener 50 procent van de factuur aanrekenen

Subsidies, wat is dat?

Omdat wij jongeren in Mechelen een duwtje in de rug willen geven bij het organiseren van events, kan je bij ons aanspraak maken op 2 subsidies. Een financiële ondersteuning dus.

  • Securitysubsidie: Als je een openbaar event organiseert, ben je verplicht om security in te schakelen. Geen nood, wij zorgen voor een erkende bewakingsfirma op je event. Omdat we beseffen dat security het kostenplaatje snel de lucht in jaagt, kan je onder bepaalde voorwaarden een subsidie aanvragen (in cat A) waar wij 75% van de kosten op ons nemen. Bekijk hier de voorwaarden.  Dit bedrag zijn afhankelijk van de grootte van de zaal en de uren van je event.
  • Impulssubsidie: Dj's, zaal, drank, geluid, licht, etc. Een event organiseren loopt snel op. Om je te helpen als je verlies zou hebben door omstandigheden, kan je een bepaald bedrag terug krijgen van ons (max. €500) op voorwaarde dat je alle betalingsbewijzen kan voorleggen. Mails of winkelrekeningen aanvaarden we niet als officieel betalingsbewijs.

Welke inkomsten zijn voor jou?

Vestiaire, winstmarge bij drank, inkom, etc.

Moet jij nog een extra verzekering voorzien?

Absoluut! Elke huurder is verplicht een verzekering 'burgerlijke aansprakelijkheid' af te sluiten. Deze verzekering dekt de schade die de huurder of zijn medewerkers aan derden veroorzaken. Deze verzekering stuur je als bewijs minstens 5 dagen voor je event naar ons door.

Wie kuist er?

Hier heb je 2 keuzes:

  • Je kan de zaal zelf kuisen. Gebeurt dat niet grondig, dan rekenen wij een extra kost aan: halve zaal: €558 - hele zaal: €622.
  • Toch geen pro in dweilen? Dan kan je onze schoonmaakploeg inschakelen.
    Halve zaal: €395 (incl. btw) – hele zaal: €435 (incl. btw)

Wat met eten en drank?

Drank: Wij werken met een vaste brouwer zodat je op voorhand alle dranken aan ons kan aanvragen.
Je betaalt dan alleen wat er opgebruikt is aan drank.
Wil je toch met een eigen brouwer werken, dan rekenen wij een forfait van 947,72 euro aan.
Alcohol voor -16-jarigen is sowieso een 'no go'.

Wil je sterke drank tijdens je event? Vraag dan zeker je vergunning aan.

Eten: In De Loods kan je eten opwarmen of werken via een traiteur. Helaas mag je zelf niet koken, frituren of bakken. Geen nood, buiten hebben wij ruimte voorzien voor foodtrucks, laat het ons gewoon even weten dan bezorgen wij jou een vergunning via mail voor het plaatsen van een eetkraam buiten.

Nog niet alles duidelijk of staat het vast dat je De Loods huurt?

Meer details vind je in het huur- en huishoudelijk reglement. Alles op een rijtje? Check de infofiche.